[Please scroll down for English]

Nos anos em torno da Revolução de 25 de Abril de 1974 uma dinâmica peculiar pautou a atividade artística portuguesa: num país fechado sobre si mesmo, fora dos circuitos e moldes convencionais de apresentação, um conjunto de eventos colocaram Portugal em sintonia com as questões e com as práticas que animavam a vanguarda artística internacional.
O experimentalismo performativo dos anos 70 e 80 do século XX, onde o corpo assumiu um novo lugar na prática artística, atravessou as diferentes áreas artísticas, trazendo novas modalidades de composição, apresentação e experiência. Primeiro em Lisboa, com o grupo de poesia experimental, e na Galeria Judite da Cruz, depois no Porto e em Coimbra, passando pelas Caldas da Rainha e Torres Vedras. Primeiro em eventos isolados, depois em programações e festivais nacionais e internacionais. De meados dos anos 70 até aos anos 80, a dinâmica destas apresentações foi crescente, polarizada nos em torno do Círculo de Artes Plásticas de Coimbra, dos quatro Encontros Internacionais de Arte e da Alternativa 0, do Ciclo de Arte Moderna no IADE e da exposição Massificação e Identidade Cultural mas também no circuito das galerias, com os happenings nas galerias Diferença, Quadrum e Diagonale (Paris). Assim, no início dos anos 80 nasce o Festival Alternativa em Almada, a Bienal de Cerveira, tem lugar o Festival de Performance Portuguesa em Amesterdão e, em 1985, no Centre Georges Pompidou em Paris, o mesmo ano em que tem lugar uma primeira retrospetiva da Performance em Portugal, em Torres Vedras, no I Encontro Nacional de Performance.
Nomes como Albuquerque Mendes, Fernando Azevedo, João Dixo, Artur Barrio, Gerardo Burmester, Miguel Yeco, Silvestre Pestana, Elisabete Mileu, Manuel Barbosa, Fernando Aguiar, António Olaio, Ção Pestana, Rui Orfão e Alberto Carneiro, definem as coordenadas de um primeiro corpo performativo português.

REACTING TO TIME, portugueses na performance, procura atualizar a especificidade da memória corporal destas primeiras experiências. Aceder à origem dessa informação, atualizá-la pela transmissão da experiência direta e apresentá-la publicamente, são os objetivos deste projeto. Trata-se de constituir um arquivo vivo, tornado presente nos corpos. Vania Rovisco desenvolverá um trabalho de contextualização e de investigação e trabalhará com os primeiros agentes da performance em Portugal, na atualização destes trabalhos inaugurais para posteriormente os transmitir. Trata-se de toda uma linhagem não transferida, um passado pouco ou nada presente. REACTING TO TIME, portugueses na performance pretende promover o conhecimento de alguns autores do período em foco e dos seus trabalhos. Um legado transmissível – como é o caso da linguagem do corpo, que provém de uma relação de acumulação de ações culturais reflexivas –, não ter continuidade ou até não estar presente na memória, é uma falha no (re)conhecimento de um património que nos pertence.

REACTING TO TIME, portugueses na performance, é um projeto da AADK Portugal.

AADK – Arquitetura Atual da Cultura é uma rede artística que começou em Berlim. Tem uma visão anti-sistémica, em constante adaptação e formação, onde as configurações de apresentação e estratégias de fruição mantém uma participação discursiva e social. Pretende-se incentivar e estimular o intercâmbio criativo entre artistas de todos os campos, culminando em sólidas obras estéticas ou workshops apresentados ao público ou praticantes. Trata-se de uma estrutura que procura enriquecer o intercâmbio cultural e artístico, ao sugerir outros meios de produção e de criação de artistas ativos. Imaginado e desenvolvido por artistas independentes confrontados com condições culturais reais quer de circulação quer de produção de trabalhos, levou-se assim à prática uma autogestão de alternativas culturais dinâmicas políticas. Em 2010 a AADK expandiu o seu centro administrativo de uma rede de artistas para Lisboa formando o AADK Portugal. Ativo através do projeto Demimonde, uma residência artística oficial atribuída por dois anos, pela Câmara Municipal de Lisboa e pelo ATTIC, um evento baseado na Embaixada em Lisboa. A AADK Espanha, formou-se através de relações de parceria locais como La Plataforma e L’Espai Erre em Barcelona, tendo sido atribuída a direção do Centro Negra (Blanca, Murcia) a Abraham Hurtado, um dos fundadores do AADK Berlim. Cada país onde a AADK está baseada, apresenta uma série de condições diferentes, numa reflexão do habitat cultural e possibilidades no território local.

Vania Rovisco, criação e direção artística 
Concluiu o Curso para Intérpretes de Dança Contemporânea do Forum Dança, Lisboa, 1998-2000. Foi aluna convidada no Ex.e.r.c.e. em Montpelier, 2001. Trabalhou como intérprete com a Meg Stuart/Damaged Goods entre 2001-2007 e em diversas peças e projetos de improvisação, com Pierre Colibeuf; Helena Waldman; Gordon Monahan, Julian Rosefeldt; nas companhias Taldans e Les Ballets C de la B. Começou a fazer direção de movimento em 2004, trabalhando com os diretores João Brites, Gonçalo Amorim, António Simão, Nicola Brites e Gonçalo Waddington/Carla Maciel. Em 2007, a decisão de colocar o corpo no contexto da galeria de arte, criando instalações e performances, tornou-se um alicerce na conceção do seu trabalho. O seu trabalho envolve também o vídeo, na relação da captura da plasticidade textural do corpo e movimento. Os seus trabalhos têm sido apresentados na Alemanha, Turquia, Portugal, França, Áustria e Bélgica. Em 2013 estreou o solo The Archaic, Looking Out, The Night Knight.

Verónica Metello, consultoria artística 
É licenciada em História da Arte e Mestre em História da Arte Contemporânea pela Universidade Nova de Lisboa. Desenvolveu a primeira investigação e proposta para uma História da Performance arte em Portugal entre 1961 e 1979. Lecionou na Pós-graduação em Comunicação Cultural da Universidade Católica de Lisboa, na Pós-Graduação "O Estado do Mundo" na Universidade Nova de Lisboa e no Mestrado em Comunicação Visual no I.A.D.E.. Colaborou com a Direção Geral das Artes no Laboratório de Arte Experimental e no Gabinete de Artes Visuais e em 2009 com a Galeria Graça Brandão.

André Lepecki, consultoria artística 
É Associate Professor no Department of Performance Studies, NY University e Research Professor na Stockholm University of the Arts. Doutor pela NY University é curador e ensaísta. Autor de Exhausting Dance: Performance and the Politics of Movement. Foi curador do Festival IN TRANSIT em 2008 e 2009, na Haus der Kulturen der Welt, Berlin e co-curador e diretor do reenactment autorizado de 18 Happenings in 6 Parts de Allan Kaprow, para Haus der Künst, Munique. Com este trabalho, recebeu o prémio "Best Performance 2008" da Association Internationale de Critiques d'Art. Foi co-curador do arquivo interativo Dance and Visual Arts since the 1960s. Palestrante convidado na Princeton University, Brown University, Universidade de Basel, Freie Universität, Museo Reina Sofia, MACBA, MoMA, UFRJ, UFSC entre outras instituições de ensino e culturais nos E.U.A., Europa e Brasil. 

..............................................................................

In the years around the Portuguese revolution of April 25th 1974, a peculiar dynamic ruled the Portuguese artistic activity. In a country locked within itself, out of the circuits and conventional ways of presenting and publicizing the arts, a series of events tuned Portugal to the issues and practices that drove the international artistic avant-garde.
The performance art’s experimentalism in the 70’s and 80’s of the 20th century – where the body assumed a new place in art’s practice - crossed over different artistic areas, introducing new ways of composing, presenting and experimenting. First in Lisbon, with a group of experimental poetry and the occasional event at Galeria Judite da Cruz, then in Porto, Coimbra and Caldas da Rainha. It started with isolated events, then with programmes, national and international festivals. From the mid 70’s until the 80’s, much polarized in the 70’s in turn of Círculo de Artes Plásticas de Coimbra (Coimbra’s Visual Arts Circle), the four editions of Encontros Internacionais de Arte (International Art Meetings) and Alternativa 0 (Zero Alternative), Ciclo de Arte Moderna (Modern Art Cycle) at IADE and the exhibition Massificação e Identidade Cultural (Massification and Cultural Identity), but also within the art gallery circuit, with happenings at Galeria Diferença, Quadrum and Diagonale (Paris). So, the early 80’s saw the appearance of Festival Alternativa in Almada, Bienal de Cerveira and the Festival of Portuguese Performance Art, in Amsterdam and Paris, at Centre Georges Pompidou, in 1985. In the same year there was the first retrospective of Portuguese Performance Art in Torres Vedras: I Encontro Nacional de Performance (First National Meeting of Performance Art).
Names like Albuquerque Mendes, Fernando Azevedo, João Dixo, Artur Barrio, Gerardo Burmester, Miguel Yeco, Silvestre Pestana, Elisabete Mileu, Manuel Barbosa, Fernando Aguiar, António Olaio, Ção Pestana, Rui Orfão and Alberto Carneiro, define the coordinates of the first Portuguese body of performance.

REACTING TO TIME, the portuguese in performance art, wants to update the specific bodily memory of those early experiments. Access the source of that information, update it, pass it on by direct experience and present it publicly: these are the goals of this project. It’s about building a living archive embodied in the present. Vania Rovisco will develop a work of research and contextualization, and will work directly with the first agents of Portuguese performance art, updating those initial performances to transmit them afterwards. A whole lineage that hasn’t been passed along, a recent past that hasn’t travelled to the present. REACTING TO TIME - the Portuguese in performance art wants to promote the knowledge and work of some of the creators from the observed period. A transmittable legacy – like body language, which comes from a relation of accumulated reflexive cultural actions – with no progression or present memory is a flaw in the recognition of a heritage that belongs to all of us.

REACTING TO TIME, the portuguese in performance art, is an AADK Portugal project.

AADK – Arquitetura Atual da Cultura is an artistic network, which started in Berlin. It has an anti-systemic vision, always adapting and training, where the outlines of presentation and fruition strategies maintain a fluent social participation. We nurture the creative exchange between artists in all fields of work, resulting in solid aesthetic pieces or workshops presented to the public or the participants. It’s a structure that aims to improve the cultural and artistic exchange, suggesting other means of production and creation for active artists.
Imagined and developed by independent artists confronted with real cultural conditions of production and presentation of their work, we focused on self-management of dynamic cultural and political alternatives. In 2010, AADK expanded its management centre of a group of artists to Lisbon, creating AADK Portugal. In action since the project Demimonde, a two years official artistic residency, granted by the City Council of Lisbon and by ATTIC - an event based at Embaixada, in Lisbon.
AADK Spain was created through local partnerships with Plataforma and L’Espai Erre, in Barcelona, having the direction of Centro Negra (Blanca, Murcia) been given to Abraham Hurtado – one of the founders of AADK Berlin. Each country where AADK is based presents a series of different conditions, in a reflection over the local cultural habitat and possibilities.

Vania Rovisco – artistic direction
Attended the course of Contemporary Dance for Interpreters (1998 -2000) in Forum Dança, Lisbon, Portugal. Her formation also composes having been a guest student at Ex.e.r.c.e. Montpelier in 2001. From 2001 – 2007 worked with american choreographer Meg Stuart/Damaged Goods. Until the present day continues to work as an interpreter for other choreographers and directors. In 2007 began directing movement for theater pieces. She resided in Berlin during the period 2005 - 2011. With musician Jochen Arbeit and performance artist Abraham Hurtado conceived the artistic network Aktuelle Architektur der Kultur (AADK). Began instigating own working processes in art galleries from 2006, these expanded into various forms of presentations from performance, live installations – placement of the body in time and space, investigating improvisation through music - playing the horn, constructing dynamics through the body using video. Frequently directs workshops to both professionals and amateurs where questions and notions concerning improvisation into composition are addressed. Has also assumed coaching activities for dance processes. Throughout the years the roll as instigator of performative events has surfaced and more recently was invited as one of the curators for the Foundation Arpad Szenes - Vieira da Silva, Portugal. 2013 saw the premier of her solo The Archaic, Looking Out, The Night Knight. Since 2012 is a member of the Council of Dance CID-UNESCO.

Verónica Metello - artistic advisory 
Independent curator, Art Historian, Art consultant and researcher at CEIS XX - Coimbra University, focusing performance and experience in a interdisciplinary aproach. She received her MA in History of Art from the Universidade Nova in Lisbon in 2007 with thesis on Portuguese Performance Art. From 2004 to 2008, Verónica Metello worked for the General Direction of The Arts of the Ministry of Culture of Portugal (DGArtes), where she curated interdisciplinary events; created and coordenated the Programe Residencies Net | Art Science and Technology and was the chairwoman of the jury of Visual Arts and Photography contest in 2007 and 2008. In 2005 she co-curated the Projecto Atlântico de Arte Digital (Atlantic Project for Digital Art, PAAD – supported by the Interreg III-B, Madeira and Canary Islands). From 2006 to 2007 Ms. Metello was lecturer at the Post-Graduation in Cultural Comunication at the Universidade Católica of Lisbon; at the Post Graduation "The State of the World" at the Universidade Nova, Lisbon, and at the MA in Visual Communication at the Design School - IADE, Lisbon. Metello works as consultant for the CIAC: Universidade Aberta/ Universidade do Algarve , having recently created, among others, the project Tele-Media-Art Project. At the presente moment she curates the project P(r)esence, created for Artech International and supported by UAb, Harvard University and Dgartes. Metello´s experience at the art market started in 2009 at Graça Brandão Art Gallery as director's assistant and continues with her project The Grand Tour: Private Consultancy for art lovers and collectors.

André Lepecki - artistic advisory 
Associate Professor at the Department of Performance Studies, New York University and Artistic Professor at Uniarts/Stockholm University of the Arts. Doctoral degree from NYU. Independent curator, essayist and dramaturg. Selected curatorial work: chief curator of the performing arts festival IN TRANSIT (2008 and 2009), Haus der Kulturen der Welt, Berlin; co-curator of the archive Dance and Visual Arts since 1960s, for MOVE, Hayward Gallery, London (2010). Selected Awards and Fellowships: AICA Award Best Performance (2008) for co-curatoring and directing the authorized re-doing of Allan Kaprow’s 18 Happenings in 6 Parts (commissioned by Haus der Künst, Munich, presented at Performa 07); Resident Fellow Institute of Advanced Studies Interweaving Performance Cultures, Freie Universität, Berlin (2009). Visiting Professor Federal University of Rio de Janeiro (CAPES International Visiting Professor Grant, 2013). Selected guest lectures: Princeton University, Brown University, University of California Berkeley, Freie Universität, MoMA, Museo Reina Sofia, MAM-Rio de Janeiro. Selected publications in academic journals: October, TDR, Performance Research, Dance Research Journal. Edited Publications: Dance (2012), Planes of Composition: dance, theory and the global (2009, with Jenn Joy), The Senses in Performance (2007, with Sally Banes), Of the Presence of the Body (2004). Single authored: Exhausting Dance: performance and the politics of movement (2006), currently translated into 10 languages. Upcoming single authored: Singularities: dance and visual arts in the age of performance (Routledge 2015).